Kapers op de virtuele kust

beheer

Hoe vaak gebeurt het niet….. je toetst een bepaald merk in bij een zoekmachine op internet om de website van een verkooppunt of producent te vinden en je vindt tegelijkertijd, hetzij direct, hetzij via een pop-up of advertentie de merknaam van de concurrent. Is dit eigenlijk wel geoorloofd?

Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van de omstandigheden van het geval. In een zaak uit november 2004, waarin de website van het bedrijf YIGGERS (de naam van de concurrent) verscheen als men de merknaam PRETIUM (van Pretium Telecom B.V.) als zoekwoord intoetste, achtte de rechter te ’s-Gravenhage dit ongeoorloofd. Het gebruik van een merk- of handelsnaam van een ander als zoekwoord achtte de rechter op zichzelf niet onrechtmatig, dit gebruik wordt echter wel als onrechtmatig aangemerkt wanneer aan het zoekwoord een eigen advertentie wordt gekoppeld.

In een meer recent gewezen zaak liep het voor de ”meeliftende” concurrent beter af. Portakabin, een producent en leverancier van mobiele bouwsystemen, maakte hierin bezwaar tegen Primakabin, een bedrijf dat mobiele bouwsystemen verkoopt en verhuurt waaronder tweedehands units van Portakabin. Beide bedrijven bieden hun producten aan via hun websites. Primakabin heeft bij een aantal zoekmachines de namen “portocabin”, “portakabin“en “portacabin” als zogenaamde adwords opgegeven. Wordt in een zoekmachine zo’n adword ingetikt dan verschijnt een verwijzing naar de website van Primakabin ofwel in de lijst met gevonden pagina’s ofwel als advertentie rechts op de resultatenpagina onder het kopje “gesponsorde koppelingen”.

De rechter achtte dit gebruik niet ongeoorloofd voor zover Primakabin via de adwords alleen doorlinkt naar de pagina met de door haar te verhuren gebruikte Portokabin-units. Belangrijk hierbij was dat Primakabin ook meer dan 50% van haar omzet genereert uit de handel in tweedehands-units van het merk Portakabin.

De tweedehands internethandel heeft door middel van laatstgenoemde uitspraak weer meer mogelijkheden gekregen om, al meeliftend, via het internet haar producten aan de man te brengen.

Ook in onze dagelijkse praktijk worden wij regelmatig benaderd met vragen met betrekking tot het intellectuele eigendomsrecht (van merk- en/of handelsnamen). Indien u nader advies wenst over de positie van uw bedrijf of benieuwd bent of het gedrag van uw concurrenten wel door de beugel kan, kunt u contact met ons kantoor opnemen.