IKEA, H&M en HÃSTENS

beheer

Dat de Zweden het zakelijk niet slecht doen wisten we al. De ongebreidelde wereldsuccessen van H&M en IKEA zijn gebaseerd op marketingwaarden als toegankelijk, trendy en lage prijzen. Zeker in de afgelopen periode van minder voortvarende economische groei was “low budget” belangrijk.

Dat die Zweden evenwel ook in het hogere segment wat kunnen presteren, blijkt uit het succes van het merk HÄSTENS. Hadden de Nederlanders vroeger grotendeels nog nooit van een boxspring gehoord, momenteel zijn wij allemaal aan de boxspring. Het paradepaard onder de boxsprings is dan een HÄSTENS® boxspring, herkenbaar aan het blauwe ruitmotief. Maar dan heb je ook wat: met de hand gemaakt, stalen dan wel houten onderstel en verder geheel gemaakt van katoen, wol en natuurvezels bij voorkeur paardenhaar.

De omzet van HÄSTENS is de afgelopen jaren in Nederland enorm gestegen. Daar is ook fors voor geïnvesteerd. Zo gaf HÄSTENS in de periode 1 januari 2005 tot en met medio maart 2006 alleen al in Nederland ruim 7 miljoen euro uit aan reclame-uitingen! Als advocaat met regelmatig kwesties rondom intellectueel eigendomsrechten op het bureau, weet je dat het een kwestie van tijd is eer de eerste imitaties op de markt verschijnen. Immers, hoeveel gemakkelijker is het niet om een bestaand succesverhaal te kopiëren dan zelf iets te bedenken. Het intellectuele eigendomsrecht, waaronder het octrooi-, modellen- en merkenrecht, beoogt dit te voorkomen en gelukkig meestal met succes.

Dat ondervond ook een firma uit Lisse die in 2006 reclame maakte voor bedden, eveneens uitgevoerd in een ruitmotief dessin, onder de naam HANSON met de afbeelding van een dravend paardje en daaronder de tekst: “De Zweden leven langer en zijn gelukkiger … En weet u waarom?” Een meer herkenbaardere link naar HÄSTENS kon niet worden gelegd
HÄSTENS vond dit - uiteraard! - bijzonder onaangenaam en spande een kort geding aan. Zij wist zich hierbij gezekerd van merkrechten, niet alleen op de naam HÄSTENS, haar logo (eveneens een dravend paard) maar ook op het ruitmotief. De Europese en Benelux merkenwetgeving definiëren namelijk een voor bescherming vatbaar merk als ieder teken dat producten of diensten kan onderscheiden en voor grafische weergave vatbaar is. Deze ruime definitie maakt dat behalve woorden ook afbeeldingen, kleuren of dessins merk kunnen zijn, namelijk als zij voor het publiek als herkenningsteken fungeren voor het betreffende product.

Onder andere als gevolg van de enorme reclame-inspanningen van HÄSTENS had het Europese merkenbureau, waar het ruitmotief ter registratie was aangeboden, geconcludeerd dat het ruitmotief van HÄSTENS inderdaad een herkenningsfunctie - en dus een merkfunctie - vervulde. De ruit van HÄSTENS werd hiermee in hetzelfde kader geplaatst als de ruit van BURBERRY, die eerder al als merk was erkend.

Met deze registraties in de hand, honoreerde de rechter in kort geding de vorderingen van HÄSTENS tot onmiddellijke staking van het produceren, te koop aanbieden en verhandelen van producten die zijn voorzien van een ruitmotief dat overeenstemt met dat van HÄSTENS en/of overeenstemt met haar naam en logo. De betreffende firma diende voorts de genoten brutowinst af te dragen aan HÄSTENS en een voorschot op nader te berekenen schadevergoeding te betalen van € 10.000,--.