Radiobericht

beheer

Onderweg naar kantoor luisterde ik naar het (radio)journaal en vernam, dat er wederom mensen zijn, die de dupe zijn geworden van de praktijken van ‘malafide ondernemers’. Zo kennelijk ook een bejaarde vrouw. De bejaarde vrouw heeft gereageerd op een folder die zij aantrof in haar brievenbus. In deze folder biedt een firma aan om meubels opnieuw te stofferen. Omdat de meubels van de vrouw aan een nieuwe bekleding toe zijn, belt zij voor een afspraak en een offerte. Op de afgesproken dag verschijnt er iemand van de bewuste firma. De vrouw spreekt met de vertegenwoordiger van de firma af dat haar stoelen van een nieuwe bekleding worden voorzien voor een bedrag van € 2.100,-. Haar meubels worden vervolgens meegenomen.

Na enige tijd wordt gemeld dat de meubels klaar zijn en dat zij zullen worden thuisbezorgd. Nadat de vrouw de stoelen in ontvangst heeft genomen en de bekleding aan een summier onderzoek heeft onderworpen wil zij de rekening betalen. Er is echter geen rekening. Wel wordt haar gevraagd een bedrag van € 3.000,-- te betalen. De vrouw protesteert, maar zij laat zich uiteindelijk intimideren door de bezorger (en zijn handlanger) en zij betaalt 
€ 3.000,--. Het bedrag dient “gepind” te worden en de bezorger dringt haar een mobiel-pinautomaat op.

Van de schrik bekomen realiseert de vrouw zich, dat zij zich op z’n minst heeft laten beetnemen. Zij voelt zich opgelicht en schaamt zich diep.

Het is triest om te moeten constateren, dat er nog altijd mensen zijn die over de rug van anderen, bij voorkeur zij die zich minder goed kunnen verzetten, geld denken te kunnen verdienen. In dit geval was er een afspraak over een prijs voor de werkzaamheden. Het vervelende is dat deze afspraak nergens vastligt. Er is geen offerte, noch een factuur. Volgens het radiobericht, was slechts het pin-bonnetje in het bezit van de vrouw, waarop –bij nader onderzoek- slechts een niet bestaande firma (zonder adres) stond vermeld.

De vrouw was (kennelijk) steeds alleen en de heren van de firma met zijn tweeën. Het is dan niet eenvoudig om te bewijzen welke afspraken er zijn gemaakt.

Het is daarom uitermate belangrijk dat u altijd vraagt om een schriftelijke offerte die bovendien is opgesteld op het briefpapier van de betreffende firma waarmee u zaken doet. Kijk steeds of op het briefpapier een inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel is opgenomen (KvK-nummer) en laat de offerte door de vertegenwoordiger van de firma ondertekenen. Dit alles geeft u nog geen waterdichte garantie dat u niet wordt opgelicht, maar het biedt in een procedure bij de rechter wel enig houvast. Zorg er altijd voor dat u niet onmiddellijk beslist, hoe verleidelijk dat ook kan zijn, maar neem de tijd om de offerte te bestuderen en geeft aan dat u er later op terugkomt. Laat u daarbij niet dwingen tot het betalen van voorrijkosten of iets dergelijks. Deze kosten zijn alleen verschuldigd als dat vooraf is overeengekomen. Vraag verder bij betaling steeds om een factuur of een bewijs van betaling. Het bedrijf waarmee u zaken doet, is verplicht om een betalingsbewijs af te geven.

Als u twijfelt over de gegoedheid van de betreffende firma doe dan navraag bij de Kamer van Koophandel (met het nummer) of ga niet met de firma in zee. Voorkomen is beter dan genezen.